Od 1 stycznia ruszą pierwsze kursy pociągów w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. To dopiero pierwszy etap projektu, w którym kursować będą pociągi z Rzeszowa do trzech miast. Podróżni na pewno pojadą już nowymi, wygodnymi pociągami kupionymi na wyłącznie na potrzeby PKA.
PKA będzie uruchamiana etapami. Najpierw, 1 stycznia 2021 r., ruszą połączenia kolejowe z trzema miastami:
Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106) (Na razie w ograniczonym zakresie z powodu braku tzw. mijanek, które zostaną wybudowane)
Przed końcem 2021 roku, po zakończeniu prac związanych z elektryfikacją linii 71, zostaną uruchomione połączenia w relacji:
Rzeszów – Kolbuszowa - Rzeszów (linia 71)
Ostatnim etapem, który ruszy po wybudowaniu nowej linii kolejowej do lotniska w Jasionce, będzie połączenie w relacji:
Rzeszów – Jasionka – Rzeszów
Głównym założeniem PKA jest większa częstotliwość kursów. Kolej aglomeracyjna ma połączyć z Rzeszowem Dębicę, Przeworsk, Strzyżów i Kolbuszową oraz mniejsze miejscowości na tych trasach. Pociągi PKA uzupełnią ofertę połączeń regionalnych i wspólnie będą jeździć w godzinach szczytu co 30 minut, a poza nimi co godzinę. Natomiast w weekendy co dwie godziny.
Pierwsze połączenia w ramach PKA obejmują dni 1-3 stycznia, a pociągi kursować będą następująco:
Rzeszów - Dębica - Rzeszów
- Dębica odj. 6:01 - Rzeszów Gł. przyj. 6:40 /kurs. codziennie 1-3.I/
- Rzeszów Gł. odj. 13:00 - Dębica przyj. 13:39 - kursuje 2.I /sobota/
- Dębica odj. 16:00 - Rzeszów Gł. przyj. 16:39 - kursuje 2.I /sobota/
- Rzeszów Gł. odj. 21:18 - Dębica przyj. 21:57 /kurs. codziennie 1-3.I/
Rzeszów - Strzyżów - Rzeszów
- Rzeszów Gł. odj. 16:01 - Strzyżów przyj. 16:38 - kursuje 2.I /sobota/
- Rzeszów Gł. 18:42 - Strzyżów przyj. 19:24 - /kurs. codziennie 1-3.I/
- Strzyżów odj. 19:35 - Rzeszów Gł. przyj. 20:17 - /kurs. codziennie 1-3.I/
- Rzeszów Gł. odj. 20:30 - Strzyżów przyj. 21:08 - kursuje 2.I /sobota/
- Rzeszów Gł. odj. 23:44 - Strzyżów przyj. 0:21 - kursuje 2.I /sobota/
W relacji Rzeszów - Przeworsk - Rzeszów pociągi PKA zaczną kursować od 4 stycznia.
W sumie, w dni robocze, od 4 stycznia tylko w ramach PKA będzie następująca liczba połączeń na dobę:
- 26 kursów w relacji Rzeszów - Strzyżów - Rzeszów
- 22 kursy w relacji Rzeszów - Przeworsk - Rzeszów
- 26 kursów w relacji Rzeszów - Dębica – Rzeszów
To daje łącznie 74 połączenia tylko w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Do tego dochodzą połączenia regionalne.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna - poprzez zwiększone dotacje z budżetu województwa - to już projekt za ponad 700 mln złotych. Cieszymy się, że to przedsięwzięcie staje się faktem. Wierzymy, że oferta kolei aglomeracyjnej zachęci mieszkańców Podkarpacia do zostawienia samochodów i podróżowania pociągami – mówi marszałek województwa Władysław Ortyl.
Do obsługi PKA zostały kupione nowe pociągi. Osiem elektrycznych i dwa spalinowe składy produkcji Newag S.A. Nowy Sącz. Zapewnią wygodę i komfort podróżowania, gdyż będą mieć wiele przydatnych rozwiązań w transporcie podmiejskim:
To między innymi większa liczba drzwi dla szybszej wymiany pasażerów, zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami oraz wewnętrznymi monitorami. Będzie też przystankowy system informacji komunikacji miejskiej. Pociągi będą mieć monitoring oraz biletomaty umożliwiające gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności. Do tego klimatyzacja, system gaszenia pożaru i zliczania podróżnych. Są też ułatwienia dla osób z ograniczeniami ruchowymi, dla podróżnych z dziećmi czy rowerzystów – wylicza dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP, Joanna Szozda.
Operatorem PKA będzie spółka „PolRegio”, przewoźnik wyłoniony w trybie przetargu. Będzie on także realizował pozostałe połączenia regionalne na Podkarpaciu. Jest to ważne dla pasażerów, gdyż będą mogli korzystać z tej samej taryfy biletowej i honorowany będzie wspólny bilet ZTM Rzeszów. Umowa z PolRegio została podpisana w lipcu 2020 r., a jej wartość to niemal 466 mln złotych na obsługę PKA i połączeń regionalnych w latach 2021-2025.
Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna powstaje w ramach dwóch projektów unijnych:
- „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej: Zakup taboru wraz budową zaplecza technicznego” o wartości ponad 337 mln złotych.
- Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” – jej wartość to 370 mln złotych.
W ramach pierwszego projektu kupionych zostało 10 nowych pociągów. W planach jest też hala technologiczna do przeglądów i napraw z myjnią wraz z układem torów technologicznych i postojowych – na budowę tej inwestycji trwa procedura przetargowa. W tym celu przebudowany zostanie układ torowy na stacji PKP Rzeszów – Staroniwa, a także powstaną nowe lub zostaną zmodernizowane stare urządzenia sterowania ruchem.
W ramach tego projektu wkład własny województwa podkarpackiego wynosi już aż 220 mln złotych. Oprócz tego z budżetu samorządu za prawie 35 mln zł opłacona zostanie obsługa serwisowa, naprawcza i utrzymanie nowych pociągów w kolejnych latach.
Drugi projekt unijny obejmuje budowę zupełnie nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów – Jasionka i rozbudowę infrastruktury przystankowej i okołoprzystankowej na liniach, gdzie będą kursować pociągi PKA. W ramach tego projektu mają powstać między innymi nowe przystanki, perony oraz tzw. mijanki czy parkingi park&ride. W ramach przetargu została już wyłoniona firma, z którą 7 grudnia została podpisana umowa. Zadaniem lokalnych samorządów będzie budowa niezbędnych dróg i parkingów park&ride.
Tekst: Monika Konopka
Foto/Video: Tomasz Leyko
Biuro Prasowe UMWP