„Pragnę wyrazić solidarność z Narodem Ukraińskim i potępić te działania, które są związane z atakiem na Ukrainę” – tymi słowami marszałek Władysław ortyl zakończył swoją wypowiedź, podczas webinarium poświęconemu Miejskiej Mobilności Powietrznej. Dyskusja została zorganizowana wspólnie przez Airport Regions Council, POLIS Cities and Regions for Transport Innovation oraz Europejski Komitet Regionów.
Postępujące zjawisko urbanizacji przekłada się bezpośrednio na problemy związane z natężeniem ruchu drogowego, w tym obciążeniem infrastruktury i systematycznym zmniejszaniem się wydajności miejskich systemów transportowych. Miejska mobilność przestrzenna, rozumiana jako system transportu pasażerów lub ładunków na niższych wysokościach w obszarach miejskich i podmiejskich za pomocą małych wysoko zautomatyzowanych statków powietrznych, stanowi odpowiedź na rosnące problemy z przepustowością transportu drogowego. Jest ona realizowana z wykorzystaniem helikopterów, statków powietrznych pionowego startu i lądowania oraz zdobywających coraz większą popularność dronów.
Marszałek Władysław Ortyl w swoim wystąpieniu podkreślił znaczenie mobilności powietrznej w rozwoju gospodarczym:
Według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego do 2026 roku wartość rynku dronów wyniesie 0,72 mld euro, ale ich wpływ na całą gospodarkę może wynieść nawet 128 mld euro. Pandemia COVID-19 nadała również wyraźny impuls dalszemu rozwojowi tego sektora. W Warszawie odbył się pierwszy w Polsce lot drona z modułem transportowym zawierającym próbki do badań na obecność wirusa SARS-CoV-2. Oczekuje się, że zakres i liczba usług opartych na dronach odnotują silny wzrost, z korzyścią dla przedsiębiorstw i obywateli, ale jednocześnie zwiększone wykorzystanie dronów oznacza, że należy zwrócić uwagę i rozważyć kwestie związane z ich akceptacją przez społeczeństwo. W tym kontekście Europejski Komitet Regionów przeprowadził również ocenę oddziaływania terytorialnego w temacie dronów – mówił Władysław Ortyl.
Polska jest jednym z czterech krajów Unii Europejskiej, w których odbędą się testy nowego systemu Urban Air Mobility. To program, który ma wprowadzić do miast drony-taksówki. Do inicjatywy włączają się najwięksi gracze segmentu lotnictwa, w tym np. Airbus, który już dziś kreśli wizję zeroemisyjnego pojazdu CityAirbus, latającego w ramach Urban Air Mobility.
Marszałek mówił też o projekcie związanym z wykorzystaniem dronów, który jest realizowany na Podkarpaciu:
W listopadzie 2021 roku w Rzeszowie rozpoczęły się testy lotnicze w ramach jednolitej miejskiej mobilności powietrznej w Unii Europejskiej. Projekt Uspace4UAM jest realizowany za pośrednictwem Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR i jest współfinansowany z programu „Horyzont Europa 2020”. Drony mają m.in. zapewniać monitorowanie miejsc wypadków, a dane dotyczące lotu będą wykorzystywane do regulowania i standaryzacji lotów na obszarach miejskich Unii. W pierwszej fazie około 160 lotów nad Rzeszowem odbędzie się w ramach trzech autonomicznych scenariuszy lotów z wykorzystaniem dronów do celów użyteczności publicznej. Pierwszy scenariusz przewiduje monitorowanie z powietrza służb ratunkowych na miejscu. W drugim scenariuszu dron zrobi zdjęcia na użytek map i instytucji publicznych. Ostatni scenariusz zakłada transport automatycznych defibrylatorów w sytuacjach zagrażających życiu. Faza demonstracyjna realizowana przez Dronehub w ramach Uspace4UAM rozpoczęła się w listopadzie 2021 roku i potrwa do czerwca 2022 roku – powiedział marszałek.
Podkarpacka Aerospace podkreśla zaangażowanie województwa podkarpackiego w dalszy rozwój miejskiej mobilności powietrznej. W Regionalnej Strategii Innowacji dla Podkarpacia na lata 2021-2030 określono kilka obszarów wsparcia, które są szczególnie ważne dla rozwoju tej inteligentnej specjalizacji w tym obszary, istotne dla rozwoju bezzałogowych statków powietrznych, jak: produkcja i napęd statków powietrznych, rozwój, budowa, ich rozmieszczanie. Kluczowe technologie i procesy zostały również zidentyfikowane we współpracy z przemysłem. Obejmują one budowę pionowych samolotów startowych oraz zwiększone bezpieczeństwo w stosowaniu bezzałogowych systemów.
Na zakończenie marszałek mówił o konieczności kontynuacji prac związanych z rozwojem powietrznej mobilności:
Rewolucja technologiczna w obszarze mobilności powietrznej jest już w drodze. Może to zająć dużo czasu, energii i poświęceń oraz inwestycji i zaangażowania. Jestem jednak przekonany, że musimy kontynuować i zintensyfikować nasze wysiłki na rzecz urzeczywistnienia miejskiej mobilności powietrznej dla regionów i miast, ponieważ stawka jest duża – zakończył swoją wypowiedź Władysław Ortyl.
Autor tekstu: Daniel Kozik
Autr zdjęć: Michał Hubala
Biuro Prasowe UMWP