Rusza przebudowa dworca PKP w Stalowej Woli – Rozwadowie. Właśnie został przekazany plac budowy wykonawcy robót. A o szczegółach inwestycji była mowa podczas briefingu prasowego, w którym wzięła udział wicemarszałek Ewa Draus.
Główne cele przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów to przywrócenie mu historycznego piękna i podniesienie standardu obsługi podróżnych. Renowacji zostanie poddana m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Warta ponad 12 mln złotych inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Rozpoczynamy dzisiaj rozbudowę dworca PKP Stalowa Wola-Rozwadów, dzisiaj ruszamy, a prace potrwają do 2023 roku. Cieszę się, że wykonawca prac to lokalna firma z Podkarpacia, która ma już doświadczenia w takich przedsięwzięciach – mówił Wojciech Zabłocki – zastępca dyrektora Biura Inwestycji PKP PLK.
Dla Stalowej Woli rozwadowski dworzec to miejsce szczególne, jego odnowa zbiega się z odnową funkcji przemysłowych miasta, w Stalowej Woli będą bowiem realizowane olbrzymie inwestycje przemysłowe – podkreślała wicemarszałek Ewa Draus.
Ta inwestycja jest bardzo oczekiwana i cieszę się, że wchodzi w fazę prac budowlanych. Modernizacja dworca wpisuje się w szereg innych inwestycji na kolei – dodał Rafał Weber – wiceminister infrastruktury, mówiąc o kolejowych planach inwestycyjnych na Podkarpaciu, w kontekście prac modernizacyjnych w Stalowej Woli – Rozwadowie.
Obecna w Rozwadowie Małgorzata Jarosińska-Jedynak – wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej mówiła o ogromnym wsparciu kolejowych inwestycji z funduszy unijnych, które są realizowane w całym kraju i podkreślała, że w nowym budynku zostaną wykorzystane nowoczesne, ekologiczne rozwiązania służące ochronie środowiska.
W wydarzeniu uczestniczyli także m.in. Jolanta Sawicka – wicewojewoda podkarpacki oraz Lucjusz Nadbereżny – prezydent Stalowej Wola.
Olbrzymią metamorfozę przejdzie także przestrzeń obsługi podróżnych. Hol pełniący funkcję poczekalni będzie mieścił się na parterze w północnej części budynku. W wystroju wnętrza postawiono na połączenie elementów historycznych z nowoczesnością. Zaplanowano np. rekonstrukcję historycznej posadzki. Podróżni znajdą ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, zaplanowano pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmą lokale na wynajem.
Przebudowa dworca w Stalowej Woli Rozwadów to również krok w kierunku ekologii i poprawy bezpieczeństwa. W budynku i jego otoczeniu pojawi się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Zostaną ułożone nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością będzie wiata rowerowa, która pomieści łącznie osiem stojaków dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostanie również pomnik w formie ośki kolejowej.
Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów jest realizowana w formule „Projektuj i buduj”. Wykonawca dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych jest konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k. Koszt inwestycji to około 12,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych to lato 2023 r.
Tekst: Monika Konopka
Zdjęcia: PKP S.A.